Ako prebieha založenie účtu
Najprv spolu uzatvoríme príslušnú zmluvu o poskytovaní služieb, súčasťou ktorej sú aj naše obchodné podmienky, cenníky a produktové obchodné podmienky jednotlivých služieb, ktoré u nás chcete používať. Tým sa dohodneme na pravidlách, ktoré budeme spoločne dodržiavať. A to nielen pri vedení účtu, ale aj pri ďalších veciach, ako je platobná karta, internetové bankovníctvo Online banking alebo naša aplikácia Smart Banking.
Podrobnosti, ktoré sa nevošli do nasledujúceho zhrnutia, si môžete kedykoľvek nájsť práve v zmluve a spomínaných dokumentoch. Alebo sa na ne jednoducho spýtajte našich bankárov, radi vám pomôžu.
Obchodné podmienky a cenníky môžeme priebežne meniť, napríklad keď chystáme nejaké nové služby. O zmenách vás však vždy informujeme aspoň 2 mesiace vopred. A keď s nimi nebudete súhlasiť, môžete zmluvu jednoducho vypovedať a prestať využívať naše služby. Ak u nás máte úver, musíte ho samozrejme doplatiť, aj keď u nás zrušíte účet.
Ako sa o účet staráme alebo vedenie účtu
Účet u nás môžete mať v eurách alebo v cudzej mene ponúkanej bankou. Ak vám na účet príde platba v inej mene, než v akej je vedený, prevedieme vám ju automaticky do meny účtu. Za náklady, ktoré nám pri tom vzniknú, si vezmeme odmenu podľa cenníka.
V prípade niektorých služieb môžeme mať podmienky na to, aby sme vám ich otvorili alebo viedli, napríklad minimálny vklad. Rovnako môžeme za vedenie niektorých účtov alebo služby navyše chcieť poplatky podľa cenníka.
Aby boli vaše peniaze v bezpečí, môžeme obmedziť, koľko si ich môžete naraz vybrať, čiže nastaviť limity pre výber. Tiež môžeme chcieť overenie totožnosti osoby, ktorá peniaze vyberá alebo ich posiela na iný účet. Ak chcete, môžete si limity zmeniť podľa svojho.
Na niektorých účtoch peniaze úročíme, na iných nie. Ako je to s tým vaším, sa dočítate v dokumentoch, ktoré vám k nemu dáme. Dozviete sa tam aj to, ako sú prípadné úroky vysoké a ako často ich pripisujeme. Úroky každopádne pripisujeme priamo na účet, ktorého sa týkajú.
Peniaze na účte máte poistené podľa zákona.
Kto má prístup k účtu
K účtu máte prístup len vy a ľudia, ktorým to povolíte. Jedinou výnimkou sú osoby a úrady, ktoré môžu mať k účtu prístup podľa zákona, napríklad opatrovník. Nikto iný s vaším účtom nemôže nič robiť.
Aby sme mohli viesť účet a poskytovať vám všetky služby správne, potrebujeme o vás mať aktuálne údaje. Ak sa vám teda zmení napríklad kontaktná adresa alebo daňový status, potrebujeme o tom čo najskôr vedieť.
Aby sa k vášmu účtu nedostal nikto iný, musíte si chrániť svoje heslá a ďalšie prístupové údaje. Podrobnosti o tom nájdete v obchodných podmienkach pre internetové a elektronické bankovníctvo.
Platenie, prevody, výbery
Peniaze môžete posielať na iné účty na Slovensku i v zahraničí, platiť kartou, prípadne si ich vybrať ako hotovosť v pobočke alebo z bankomatov. Rovnako si môžete na účet peniaze poslať z iného účtu, prípadne ich vložiť v pobočke alebo cez vkladový bankomat na účet. Môže vám ich tiež poslať alebo vložiť niekto iný.
Prevody peňazí môžete vyriešiť v internetovom bankovníctve alebo aplikácii, prípadne po starom na papieri. V poslednom prípade však počítajte so značným poplatkom.
Platby i prevody môžete vykonávať jednorazovo alebo si ich nastaviť ako opakované. Rovnako si u nás môžete nastaviť inkaso, teda možnosť, aby niekto požiadal o peniaze z vášho účtu a my mu ich do nastavenej sumy pošleme. Je to vhodné v prípade platieb, ktoré posielate pravidelne, ale vždy v inej výške. Napríklad za telefón alebo elektrinu.
Samozrejme platí, že keď chcete peniaze niekam poslať, musíte ich mať dostatok na účte. Tiež sa tomu hovorí mať dostatočný zostatok. Platí to pochopiteľne aj pre výbery a platby kartou.
Výnimočne môžu vaše peniaze odísť inam, než ste chceli, alebo vám naopak prídu peniaze od niekoho, kto vám ich nechcel poslať. Keď si to všimneme my, ozveme sa vám a pokúsime sa to čo najrýchlejšie napraviť. Keď si podobné nezrovnalosti všimnete vy, dajte naopak čo najskôr vedieť vy nám, nech sa na to môžeme pozrieť.
Z účtu môžeme peniaze odpísať aj bez vášho pokynu, napríklad keď strhávame poplatky podľa cenníka, dane z úrokov alebo splátku úveru.
Ako sa dozviete, čo sa deje u vás na účte
Keď vám odídu alebo prídu peniaze, uvidíte to hneď v internetovom bankovníctve i aplikácii. Dovtedy vám môžeme posielať aj notifikácie. Zároveň môžete za poplatok dostávať klasické výpisy poštou, ak si to želáte.
Keď na svojom účte uvidíte nejakú nezrovnalosť, potrebujeme, aby ste nám ju čo najskôr nahlásili, aby sme ju mohli správne vyriešiť. Ako rýchlo to musíte urobiť, píšeme v dokumentoch na založenie účtu.
Kde a ako sa dá zrušiť účet
O zrušenie účtu môžete požiadať kedykoľvek, stačí nám dať písomne vedieť. Účet však nezrušíme hneď, chvíľu vám pobeží výpovedná lehota. To, aká je dlhá, nájdete v produktových obchodných podmienkach účtu.
Predovšetkým ak závažne porušíte podmienky, na ktorých sme sa dohodli v zmluve alebo ďalších dokumentoch, môžeme vám účet zrušiť i my. To, ako presne to prebieha, nájdete tiež v podmienkach.
Na čo sú termínované vklady
Peniaze, ktoré nebudete nejaký čas potrebovať, si môžete uložiť na termínovaný vklad. To znamená, že u nás zostanú určité vopred dohodnuté obdobie a my vám z nich zaplatíme výhodnejší úrok než napríklad na sporiacom účte.
Ak budete peniaze nakoniec potrebovať skôr, môžete si ich samozrejme vybrať, ale o všetky úroky prídete
Ako fungujú zmenky a šeky
Zmenky a šeky môžete prijímať a platiť nimi, podrobnosti nájdete v našich obchodných podmienkach a produktových obchodných podmienkach pre účty a platobný styk. Riadime sa samozrejme tiež pravidlami stanovenými zákonom.
Prečo vravíme v cenníku účtom „kontá“ a ako fungujú
Ako konto máme v cenníku balíček bankových služieb, ktoré si môžete založiť spoločne za výhodnejších podmienok. Napríklad účet s kartou a poistením alebo ďalšími. Keď si zrušíte hlavný účet, ku ktorému patrilo konto, zrušíme vám s ním aj ostatné služby, ak sa nedohodneme inak. Ak budete chcieť zachovať niektoré služby, budete za ne platiť inak než predtým.
Pri niektorých kontách chceme za vedenie mesačný poplatok, iné môžeme ponúkať úplne bez poplatku alebo vám poplatky odpustiť, keď splníte určité podmienky. Napríklad, že vám mesačne príde na účet dosť peňazí alebo u nás budete mať veľa úspor. Za niektoré služby, predovšetkým za tie menej používané, môžeme chcieť pri konte nejaké poplatky navyše. O všetkých poplatkoch a podmienkach sa dozviete v cenníku.
Čo je detský účet
Deťom do 15 rokov u nás môžete ako ich zákonný zástupca založiť ich vlastný účet.
Zároveň si detský účet môžete prepojiť so svojím internetovým bankovníctvom a aplikáciou, aby ste mali prehľad, ako dieťa hospodári s peniazmi. Môžete mu tiež nastavovať limity na platenie a vyberanie peňazí.